The Costa Blanca it is!

Vorige week leek het eerder zomer dan winter. We konden weer fietsen in korte mouwtjes. Hier in Nederland een unicum voor de tijd van het jaar, maar 2000 kilometer zuidelijker is het eerder regel dan uitzondering. Zoals Stefan Bolt het in de 26ste etappe van de ‘Live Slow Ride Fast Podcast’ omschrijft: ‘Hier ligt de zomer altijd op de loer én hangt de geur van de lente nu al in de lucht’. En dus hadden wij met de talenten van de KNWU para-cycling selectie ons trainingskamp voor 10 dagen opgeslagen in, wat mij betreft, het wielerparadijs van Spanje.

Terwijl het begeleidingsteam met een bus vol fietsen en koffers 2 dagen onderweg was, vlogen wij in iets meer dan 2 uurtjes vanaf Schiphol naar Alicante. Eenmaal uit het vliegtuig gestapt, proef je meteen de geur van de lente. En die geur maakt me hongerig! Hongerig om de komende 10 dagen mijn edele delen eraf te fietsen.

Eat, sleep, train, repeat

Dat komt goed uit, want het doel van deze week is vooral heel veel uren maken. We beginnen rustig met een relatief vlakke duurtraining. We rijden richting Calpe en fietsen 3 uurtjes langs de kust terwijl we genieten van de Spaanse zon. Een perfecte dag om te acclimatiseren. Wat een heerlijk gevoel is dat toch, die eerste meters in de buitenlucht, op echt asfalt. Veel beter dan telkens maar die indoortrainingen op de Tacx. Met een big smile komen we dan ook weer terug bij ons huisje. Na de training wordt er goed gegeten en gaan we op tijd naar bed.

Img 20181214 Wa0021

Daar waar we de eerste dag nog konden lachen, lijkt het de tweede dag eerder op huilen. De trainingsintensiteit wordt meteen flink opgevoerd: 4 uurtjes fietsen met ruim 1500 hoogtemeters. Dat is wel even andere koek, maar als ‘klimgeit’ heb ik er ontzettend veel zin in. De eerste klim die we voor onze kiezen krijgen is meteen een serieuze. Zeker 15 kilometer klimmen met ook nog eens veel lange stukken boven de 10%. Maar misschien wel het lastige aan deze klim is de afdaling. Recht naar beneden over een smal geitenpaadje. Man wat ben ik blij als ik weer veilig beneden ben haha.

Img 20190211 123515 787

De derde dag staat in het teken van tijdrijden. Twee intensieve blokken van 20 minuten. De valleiweg waar we overheen rijden glooit een beetje, en is niet al te technisch. Met een gemiddelde snelheid van boven de 42 km/h vliegen we vandaag over het asfalt. Speciaal voor vandaag hebben we onze speciale aerodynamische uitrusting mee om een tijdrit zo goed mogelijk te simuleren. Dit is ook meteen een test om te kijken waar we, een kleine 2 maanden voor de start van het seizoen, staan.

Even op adem komen

We zitten inmiddels op dag 4 en dat betekent een rustdag! Yes, die kan ik wel gebruiken. Ik besluit er alleen op uit te gaan. Even op en neer naar Calpe. Lekker de armen losdraaien in de hoop dat het morgen allemaal weer iets beter aanvoelt.

Img 20181218 Wa0006

Ik moet zeggen die hersteldag heeft me goed gedaan. Ik voel me weer stukken beter en klaar om dag 5 te knallen. Vier uur trainen met wederom de nodige klimmetjes. Gelukkig is de route minder zwaar, maar alsnog maken we 1200 hoogtemeters.

Klimtijdrit, mijn specialiteit

Dag 6 staat weer in het teken van tijdrijden. Twee keer de ‘Puerto de Bernia’ zo hard mogelijk omhoog rijden. Als ik ergens goed in ben, is het dit wel. Ik voel me als een vis in het water. De eerste keer gaat het al hard, maar ik weet dat het harder kan. Halverwege staat mijn coach me al op te wachten om vervolgens achter me aan te fietsen. Dit geeft me nog meer motivatie om te blijven pushen en me helemaal leeg te rijden tot de top.

Img 20190208 183625

Dag 7, el gran final! Vandaag staat de laatste intensieve training op de planning. We hebben een rondje van 5,5 uur uitgezet met meer dan 2000 hoogtemeters. Vanuit Jalón rijden we richting onze eerste klim van vandaag: de Coll de Rates. Via Guadelest rijden we door een prachtige omgeving naar Castell de Castells om vervolgens weer af te buigen richting Jalón.

Img 20190216 131304

Op de 8ste en laatste dag besluit ik om nog een klein rondje te fietsen voordat we weer huiswaarts gaan. Nog even genieten van de perfecte fietsomstandigheden hier aan de Costa Blanca. En dan zit het trainingskamp er weer op. De afgelopen week heb ik meer dan 25 uur gefietst, waarin ik 553 kilometer heb afgelegd en ruim 8700 hoogtemeters heb gemaakt. Ik houd dan ook een goed gevoel over aan deze periode en hoop dat ik deze vorm mee kan nemen naar mijn eerste wedstrijd van het seizoen op 6 april in Rotterdam.