Sunset & Night Ride

1 december was het zo ver, een nieuwe maand met nieuwe kansen. Niets is beter dan de maand meteen goed starten! Daarom reisde ik voor een weekendje af naar het prachtige Valkenburg! Een toeristisch stadje waar je in de omgeving prachtig kan fietsen. Ik ging samen met mijn fietsvrienden voor 160 kilometer op de racefiets door wind en weer..

De dag begon relaxed, om 12 uur verzamelde alle fietsers bij “the place to be” in Valkenburg. Fixed Gear Coffee is het koffie café voor de fietsliefhebber! Ik was er zelf nog niet eerder geweest, ondanks dat ik er wel al veel over gehoord had. Sinds deze zomer zijn ze geopend en stoppen de eigenaren Brian en Shivani hun passie en liefde voor fietsen, koffie en cake in de zaak. En dat was goed te merken, het was lekker druk. Ik bestelde mijn cappuccino en ging rustig in een stoel zitten. Met mijn fietskleding aan besprak ik de rit met een paar fietsvrienden. 160 kilometer en 2200 hoogtemeters.. We wisten nog niet hoe, maar we gingen er voor. Om 1 uur in de middag stond het vertrek gepland. We konden voor vertrek nog snel even onze bidons vullen met sportvoeding en daar gingen we dan.

47395425 2221526684838041 2092334167680352256 O

Vanuit Fixed Gear Coffee reden we zo’n 80 kilometer naar Stavelot, België. Daar zit een ander koffie café speciaal voor fietsers genaamd Le Coffee Ride. Onze captain, Jean Biermans zorgde er voor dat de groep van ongeveer 20 fietsers de juiste route fietste! Het was een grote groep met verschillende soorten fietsers, maar dat maakt het juist gezellig. Ik had er rekening mee gehouden dat het de hele dag zou gaan regenen. Droge kleding ging in de volgwagen mee en een regenjackje achter in mijn zak moesten er voor zorgen dat ik geen kou ging pakken. Na 30 minuten fietsen zaten we al in het prachtige België. Zoals de meeste fietsers wel weten zijn niet alle wegen daar even goed geasfalteerd. Met de regen van de dagen ervoor was het asfalt nat en lagen er meer steentjes op de weg en werd er lek gereden door iemand uit de groep. Terwijl de band werd verwisselt begon het met regenen, een goed moment om het regenjackje aan te trekken.

48389017 2222974668026576 6416152567188815872 O

Ondanks de regen werd de lol er niet minder op. Sterker nog, ik vond het juist leuker! Zo enthousiast als ik ben ging ik lekker aan de praat met andere fietsers en luisterde naar hun beleving op de fiets. Na 50 kilometer bereikte we de Ardennen en kwam het aan op klimmen. Dat was zwaar! Maar met wat hulp en motivatie kwamen we allemaal de bergen over! Het laatste stukje begon het al donker te worden, dus de eerste lampjes werden al aangezet. Het was nog 5 kilometer afdalen voor we bij Le Coffee Ride aankwamen maar omdat alles nat was koelde het super erg af. Bij Le Coffee Ride aangekomen stond de eigenaar Jeroen, al op ons te wachten. De open haard stond aan en koffie werd gezet. We konden allemaal lekker opwarmen en kregen even later een bord overheerlijke pasta zodat we weer aangesterkt waren om de weg terug te vervolgen!

47396476 2220327031624673 7962413717998534656 N

Buiten was het pikkie donker, gelukkig waren onze fietsen voorzien van lampjes. Het regenachtige weer was voorbij alleen nu moesten we de stevige wind nog trotseren. De terugweg van nogmaals 80 kilometer begonnen we met veel klimmen, al snel kwamen we weer in het vlakke gebied en voor we het wisten waren we al weer in Nederland. Door de donkere omgeving leek de tijd sneller te gaan voor mijn gevoel. Met nog een aantal lekke banden onderweg moest er een aantal keer gestopt worden en konden achterblijvers weer aansluiten. Iedereen wilde ondanks de sfeer snel terug naar Fixed Gear Coffee voor een welverdiende Kwaremont en lekkere cake. Logisch ook, 160 kilometer doet niet iedereen zomaar!

201812010036

Maar een ding is zeker, deze groep deed dat wel. Kudos voor iedereen die er bij was! Ik heb genoten en nu al zin in de volgende ride.